Over taalontwikkelingsstoornis en de gevolgen op de sociaal emotionele ontwikkeling

Ouders, kinderen, pubers en volwassenen met een TOS lopen veelvuldig aan tegen de onbekendheid van TOS. Vooral de gevolgen van een TOS, en zeker als een kind heeft leren praten, zijn erg onbekend, zelfs bij TOS professionals. Hierdoor zijn wij al tegen vele muren in onderwijs- en hulpverleningsland aangelopen. Iedere keer opnieuw uitleggen wat een TOS is en iedere keer weer uitleggen dat het echt wat anders is dan Autisme of ADHD en dus ook een andere behandeling nodig heeft. Deze onbekendheid heeft mij doen besluiten het verhaal van onze zoon op te schrijven.

Ik heb mij een jaar lang begraven in alle onderzoeken, diagnoses, adviezen, verslagen, beleefmappen, handelingsplannen, evaluatieverslagen, oude agenda’s en mails om mijn verhaal gestructureerd en volledig in de computer te zetten. Toen had ik 181.000 woorden en nog geen boek. Samen met mijn uitgeefster, Susanna Florie van uitgeverij Leessst, ben ik een jaar lang gaan schrappen en herschrijven om een goed leesbaar boek te maken en nu 100.000 woorden minder is dat gelukt. Ik ben er dan ook heel trots op dat ik na twee jaar hard werken met een prachtig boek aandacht kan vragen voor TOS!

 

Logopedisten & TOS

Logopedisten zijn vaak de eerste professionals waar kinderen met een TOS en hun ouders mee in aanraking komen. Daarmee vervult de logopedist een belangrijke rol in de behandeling en doorverwijzing van een kind met een TOS. Het is belangrijk dat er zo jong mogelijk wordt ingezet op het leren praten of verbeteren van de spraak van een kind, echter is een TOS meer dan leren praten! De gevolgen van een TOS, ook als een kind heeft leren praten, kunnen verstrekkend en blijvend zijn.

 

Verstrekkende gevolgen

Hoe verstrekkend deze gevolgen zijn vertel ik in mijn boek ‘Vechten voor mijn kind met een TOS’. Ik vertel over onze ervaringen met de TOS van onze zoon Matthijs vanaf zijn geboorte tot eind groep 8. Een open en eerlijk verhaal over hoe wij er achter kwamen dat hij een TOS had, over de familiaire aspecten van een TOS, over de onderzoeken en diagnoses die hij kreeg, de behandelingen en het onderwijs. Ik vertel over de oudercursus en de cursussen gebarentaal die wij volgden. Ook vertel ik over de bijkomende problematiek die onze zoon liet zien, zijn gedragsproblemen en de onderzoeken, diagnoses en begeleiding die hij en wij daarvoor kregen. Bovendien vertel ik over de gevolgen voor de rest van het gezin, de ontwikkeling die wij ouders en zijn zus noodgedwongen doormaakten. Ik vertel waar wij tegenaan liepen bij onszelf en in het begeleiden van onze zoon, wat we leerden en hoe wij met onszelf aan de slag gingen.

Opbouw boek

Mijn boek bestaat uit drie delen. Deel 1 begint bij de geboorte van Matthijs en eindigt bij de overgang van Cluster 2 onderwijs naar regulier onderwijs, eind groep 3. Deel 2 gaat over de jaren op het regulier onderwijs van groep 4 tot en met groep 7 en deel 3 gaat over het jaar in groep 8. Aan het einde van deel 1 heb ik een tabel opgenomen met kenmerken van TOS en Dyspraxie die ons bij Matthijs opvielen, wat Matthijs hielp en wat ons hielp. Aan het einde van deel 2 heb ik een tabel opgenomen met kenmerken van TOS en Dyspraxie bij Matthijs, wat Matthijs op school hielp en wat hem thuis hielp.

Het allerlaatste hoofdstuk van mijn boek is gewijd aan het EmoTOS onderzoek waarop Neeltje van den Bedem onlangs is gepromoveerd. Matthijs heeft deelgenomen aan dit onderzoek en ik heb zelf geparticipeerd in de klankbordgroep van het onderzoek.

 

Ben jij die professional die meer wil weten over TOS en de gevolgen van een TOS dan weet ik zeker dat mijn boek je nieuwe inzichten geeft.

Mijn boek is te bestellen op mijn website www.heleengorter.nl.

Hier kun je ook informatie vinden over de workshops die ik geef. In mijn workshops laat ik onder andere, aan de hand van indertijd gemaakte filmpjes, de taalontwikkeling van onze zoon zien. Mijn workshops zijn een aanvulling op mijn boek en vice versa is mijn boek een aanvulling op mijn workshops. Heb je interesse in een workshop of heb je een vraag dan kun je het contact formulier op mijn website invullen of een mail sturen naar info@heleengorter.nl en kijken we samen wat ik voor je kan betekenen.

 

Heleen Gorter

info@heleengorter.nl

 

Denk delen en ontvangen, Denk ondersteunen en ondersteuning krijgen, Denk samen sterker…

Denk Wij Logopedisten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *