“Mindfulness is zo zweverig en ik ben heel nuchter!”, zei een cliënt afgelopen week tegen me tijdens een intake toen ze vertelde over wat ze allemaal al had gedaan om van haar stressklachten af te komen. Ik antwoordde: “ik ben ook heel nuchter en ben toch echt gecertificeerd mindfulnesstrainer.”

De eerste keer dat ik met mindfulness in aanraking kwam, was tijdens een yogaworkshop die ik ‘voor de grap’ deed. Ik was die dag erg moe en nogal brak, want ik was op introductiekamp geweest van de studie maatschappelijk werk, die ik op een blauwe maandag heb gedaan. Na wat yogaoefeningen mediteerden we en ik herinner me dat ik een extreem gevoel van ontspanning ervoer en me bovendien daarna wakker en fit voelde. Ik dacht: dit móet wel goed zijn! Zo ontspannen! Lijkt jou dat ook fijn?

Overwerkt

Toen ik 2 jaar als logopedist aan de slag was, merkte ik in de zomervakantie dat ik heel onrustig was en bovendien niet uitgerust raakte. Na de zomer kreeg ik de stempel ‘overwerkt’, ging ik in therapie en volgde het 8-weekse mindfulnessprogramma. Daar leerde ik dat mindfulness veel meer was dan meditatie (ook wel aandachttraining genoemd). Het ging over anders omgaan met het dagelijks leven. Zo merkte ik bijvoorbeeld op dat ik op de fiets naar mijn werk al 3x een to-do-lijstje in mijn hoofd langsging en al uitgeput op mijn werk aankwam, vóórdat ik de eerste cliënt zag. Herken je dat?

Ook tijdens de behandelingen dacht ik terug aan de vorige cliënt, de volgende cliënt, boodschappenlijstjes en was vervolgens boos op mezelf dat ik er niet bij was met m’n aandacht. Overkomt jou dit ook weleens? Overal zijn, behalve waar je bent. Uiteindelijk ontsnapt hier je energie door de achterdeur. Ik merkte al gauw dat het niet de hoeveelheid werk was die zorgde voor de onrust en vermoeidheid, maar de manier waaróp ik mijn werk deed.
Na het volgen van het mindfulnessprogramma merkte ik dat ik beter in mijn vel zat, meer energie had én ik merkte dat ik cliënten beter kon helpen vanuit de inzichten die ik vanuit mindfulness verkreeg. Twee vliegen in één klap dus!

Balans tussen werk en rust

In die periode ontstond de behoefte om meer over mindfulness te leren en mijn goede ervaringen te delen met anderen. Ik volgende de opleiding tot mindfulnesstrainer bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam. Ik heb dit als zeer waardevol en inspirerend ervaren. Ook was het een uitdaging om, naast een goedlopende praktijk, in het weekend naar de opleiding te gaan. Een goede oefening in het zoeken naar balans tussen werk en rust.

Zoek je ook naar die balans? Of naar rust in je werk? Of naar hoe je mindfulness in de therapiesetting in kunt zetten? Nou, dat komt mooi uit! Speciaal voor logopedisten heb ik de cursus ‘Mindfulness voor logopedisten’ ontwikkeld in 2016. De cursus is een kennismaking met mindfulness met een grote link naar de logopedische praktijk. Tijdens de eerste dag word je als logopedist uitgenodigd om deze dag helemaal ‘voor jezelf’ te doen. Aangezien zorgverleners regelmatig eerder aan anderen denken dan aan zichzelf, is dit best een uitdaging, maar juist daarom ook een groot cadeau! Heerlijk ontspannen en voor jezelf zorgen. Lijkt je dit ook fijn? De cursus is ervaringsgericht. Dat wil zeggen dat je veel aan de slag gaat en de theorie hierna wordt besproken. Nog nooit heeft iemand immers een instrument leren bespelen door er een boek over te lezen. En zo kun je mindfulness niet leren zonder het te ervaren. Aan het einde van de eerste dag maken we langzaam een vertaalslag van therapeut naar praktijk en tijdens de tweede dag borduren we hierop voort.

Mindfulness in de logopedie

Regelmatig krijg ik van collega-logopedisten de vraag of ik met cliënten mediteer of veel ontspanningsoefeningen doe. Mijn antwoord hierop is: nee, weinig. Toepassing van mindfulness in de logopedische therapie kan op 3 niveaus plaatsvinden (Germer C., Siegel R., Fulton P., 2013):

  1. 1. Mindful therapist: de therapeut beoefent en belichaamt mindfulness
  2. 2. Mindfulness informed therapy: het aanbieden van theorie en inzichten, verweven in de          behandeling
  3. 3. Mindfulness based therapy: het aanbieden van mindfulnessoefeningen

Als cliënten graag mindfulnessoefeningen willen doen, dan adviseer ik om de 8-weekse mindfulnesstraining (MBSR) te doen. Het leren beoefenen van mindfulness is immers niet de taak van de logopedist. Dit betekent niet dat het inzetten van een mindfulnessoefening niet bij kan dragen aan het herstel van de logopedische klacht, maar mindfulness mag niet een doel op zich zijn. In principe kun je de kwaliteiten van mindfulness bij iedere logopedische oefeningen inzetten. Het werken vanuit mindfulness gaat dus meer over de manier waarop iemand oefent dan over de oefening zelf.

Een voorbeeld van mindfulness in de praktijk

Een voorbeeld van mindfulness in de praktijk: Deze week was ik bezig met het opnieuw aanvragen van de accreditatie voor de cursus ‘mindfulness voor logopedisten’. Een werkje dat ik al snel al ‘bureaucratisch’ had bestempeld en wat ik al een tijdje had uitgesteld, omdat ik er erg tegenop zag en er bij het eraan denken al stress kreeg. Toen ik eenmaal bezig was begon ik het nut ervan in te zien en begon ik er zelfs lol in te krijgen. Het inventariseren van alle evaluaties, met een fantastisch gemiddelde eindbeoordeling van een 8,6. De stress kwam dit uiteindelijk duidelijk meer vanuit mijn ideeën over de taak dan van de taak zelf!

En zo is het ook met logopedische klachten. Door het toepassen van mindfulness kun je een cliënt leren om op een andere manier naar klachten en herstel te kijken. In plaats van te blijven hangen in de weerstand, kun je werken vanuit acceptatie en vanuit daar is in mijn ogen een veel snellere weg naar vooruitgang!

Mindfulness is enorm veelzijdig. Je kunt mindfulness gebruiken wanneer je zelf meer balans zoekt en meer rust in je werkdag. Ook kun je het goed toepassen in de behandeling en de cliënt meer kunt nemen in een andere, frisse blik.

Mindfulness iets voor jou?

Zou je willen weten of mindfulness iets is voor jou? Of voor de therapiesetting waarin je werkt? Stel een vraag of deel een voorbeeld van je eigen (praktijk)situatie onderaan deze blog. Ik zal deze vraag persoonlijk beantwoorden en bovendien ontvang je bij een reactie ook nog eens 5% korting op de cursussen voor 2019 en 2020!

In het najaar staan twee geaccrediteerde cursussen gepland:

  • Maandag 23 september & maandag 7 oktober 2019 (10:00uur-17:00uur): Amsterdam
  • Donderdag 31 oktober & donderdag 14 november 2019 (10.00uur-17.00uur): Apeldoorn

 

Houd voor meer informatie en nieuwe data de website in de gaten: https://www.bestemming-bereikt.com/mindfulness-voor-logopedisten/

Aanmelden kan door een mail te sturen naar: info@bestemming-bereikt.com

 

Hanneke Bax
Bestemming Bereikt

Literatuur: Germer C., Siegel R., Fulton P. (2013) Mindfulness and psychotherapy. New York: The Guilford Press

 

Denk delen en ontvangen, Denk ondersteunen en ondersteuning krijgen, Denk samen sterker…

Denk Wij Logopedisten

3 antwoorden
  1. Dorine Lucassen
    Dorine Lucassen zegt:

    Hoi Hanneke, bedankt voor je herkenbare blog. Ik begin vanmorgen aan mijn 3e dag werkdag na de zomervakantie en ben ”s avonds uitgeblust…… Op de 1 of andere manier stop ik al mijn energie in de clientjes en heb ik heel weinig over…….. voor mezelf. Dus ik denk dat je me in oktober in Apeldoorn ziet. Lieve groet, Dorine

    Beantwoorden
    • Hanneke Bax
      Hanneke Bax zegt:

      Beste Dorine, dank voor je mooie open reactie op de blog. Ook weer herkenbaar: in de vakantie denken we ‘en nu ga ik het anders doen’, maar oude gewoontes zijn vaak zo hardnekkig! Tijdens de eerste dag van de cursus hebben we het over deze automatische piloot en over hoe het ook anders kan. Je bent van harte welkom in Apeldoorn! Je kunt je aanmelden door een mail te sturen naar: info@bestemming-bereikt.com. En vermeld dan voor de zekerheid nog even dat je via deze website komt, want dan vergeet ik niet de 5% korting toe te passen. Hopelijk zie ik je dan! Hartelijke groet, Hanneke

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *