Tijdens mijn afstudeerstage heb ik kennis gemaakt met een doelgroep waar ik al snel verknocht aan was: cliënten met een verstandelijke beperking. Net afgestudeerd had ik de mogelijkheid om met deze doelgroep te mogen blijven werken.

 

Er werden veel cliënten aangemeld met verstaanbaarheidsproblemen. Ik merkte dat ik op school kennis had gemaakt met veel verschillende behandelmethodes, maar dat die lang niet allemaal geschikt waren voor de cliënten die ik begeleidde. Standaard articulatie oefeningen sloten vaak niet goed aan bij de belevingswereld van de cliënt of de oefenwoorden waren niet functioneel. Boekjes waren te moeilijk of juist weer kinderachtig. Er werd veel geknutseld om oefeningen te maken die aansloten bij de cliënt, een tijdrovende klus.

 

De afgelopen jaren werden steeds vaker cliënten aangemeld die al werkten met Leespraat. Een methode waar ik meer van wilde weten. Deze cliënten waren vaak nog jong, maar konden al redelijk goed lezen. Het lezen werd functioneel ingezet en de cliënten waren tijdens het lezen vaak beter verstaanbaar. Oefeningen werden op maat gemaakt en waren functioneel voor het kind en de communicatie.

 

Wat is Leespraat?

 

Bronvermelding illustratie: yurls.net

Leespraat is een methode om kinderen met Downsyndroom te leren praten door te leren lezen. Kinderen met Downsyndroom hebben bijna allemaal belemmeringen op het gebied van de spraakontwikkeling. Het begrijpen loopt vaak relatief sterk voor op het praten. De ontwikkeling van het praten wordt o.a. bemoeilijkt door problemen met het gehoor en met de auditieve verwerking. Het is daarom van belang informatie ook visueel aan te bieden.

 

In plaats van het leren lezen via het spellen van woorden, zoals gebruikelijk in groep 3 van de basisschool, leren kinderen direct de hele woorden herkennen. Ze leren het woord in eerste instantie als een ‘plaatje’ herkennen. Vanuit het leren lezen van woorden is er een visueel analytische route naar leren lezen. De Leespraat leesroute bestaat uit 5 fasen:

  1. 1. Motiveren,
  2. 2. Leeswoordenschat,
  3. 3. Letters leren,
  4. 4. Woorddelen herkennen,
  5. 5. Woordsynthese.

Bronvermelding illustratie: Onderwijzend.nl

Leespraat is kind- en ontwikkelingsgericht, niet methode geleid. Materialen schrijf je zelf in interactie met het kind. Leespraat heeft een holistische benadering waarbij praten-lezen-communiceren-begrijpen-doen in samenhang met elkaar en op maat worden aangeboden. Een aanpak waar ik tijdens de cursus PROMPT al erg enthousiast over was geworden. Tijdens het werken met Leespraat gaat het over de belangstelling van een cliënt. De eigen initiatieven en ervaringen worden bij de interactie en activiteiten betrokken. Hierdoor zijn de oefeningen vrijwel altijd functioneel. Dit maakt het regelmatig oefenen in diverse situaties vaak makkelijker waardoor er sneller een transfer naar de spontane spraak wordt gemaakt.

 

Leespraat tijdens de behandeling

Ik zet Leespraat veel als ondersteuning in. Er is haast geen voorbereiding nodig en met een pak stiften, losse kaartjes, papier, een schaar en lijm kom je al een heel eind. Daarnaast vind ik dat Leespraat heel goed te combineren is met PROMPT.

 

Het kunnen lezen van woorden, zinnen of een verhaal is erg motiverend voor cliënten. Er zijn vaak kinderen die zelf regelmatig om lezen of opschrijven vragen wanneer we een lastig woord tegen komen. Ik zie regelmatig trotse ouders die verbaast zijn over wat hun kind laat zien. Bij Leespraat is, net zoals bij andere behandelingen, de betrokkenheid van ouders heel erg belangrijk. Zij kunnen Leespraat dagelijks toepassen.

 

Voorbeelden van oefeningen

Nieuwe woorden worden aangeleerd met behulp van woordkaarten. Cliënt leert de woorden eerst bij elkaar matchen waarna het kiezen van het woord en vervolgens het benoemen volgt.

 

Samen met de cliënt hebben we de tekst van een bestaand boekje aangepast. Deze tekst kan de cliënt zelf lezen omdat het woorden bevat die in zijn leeswoordenschat voorkomen. Woorden die lastig zijn voor de cliënt om uit te spreken worden los nog extra geoefend.

 

Door een herinneringszinnetje te maken is het voor deze cliënt een stuk makkelijker geworden om te vragen wat hij wil. Woorden worden netjes één voor één uitgesproken en uitgestempeld.

 

Meer weten?

Ik merkte dat ik het fijn vond om meer over Leespraat en de achtergrond ervan te leren. Daarom ben ik begonnen met het volgen van de Leespraat basisworkshop en daarna de verdiepingsworkshop. Na het volgen van de eerste workshop, van een dag, kan je de basis van Leespraat als ondersteuning gebruiken tijdens de logopediebehandeling. Tijdens de verdiepingsworkshop leer je weer wat meer over de verschillende stappen in het leren lezen. Omdat ik graag nog meer wilde weten ga ik in september beginnen met het volgen van de opleiding tot Leespraat begeleider.

 

Informatie over de workshops en cursussen kun je vinden op: www.stichtingscope.nl

 

Anneke Janssen
’s Heeren Loo Noordwijk

 

Denk delen en ontvangen, Denk ondersteunen en ondersteuning krijgen, Denk samen sterker…

Denk Wij Logopedisten

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *