Dag allemaal,

Superleuk dat ik hier deze blog mag schrijven. Als trainer in ondersteunend tekenen bij kinderen, met als specialiteit TekenenbijTOS (taalontwikkelingsstoornissen) deel ik graag mijn verhaal, mijn ervaringen m.b.t. tekeningetjes bij gesproken taal en hoop ik jou te inspireren om vaker ondersteunend tekenen in te zetten in jouw begeleiding.

“Ondersteunend tekenen helpt werelden te verbinden. Of je elkaars taal wel, een beetje of helemaal niet spreekt.”

Als ik kind gebruikte ik, onbewust, al ondersteunend tekenen. Heerlijk tekenen, mooi tekenen, en later ook vertellen terwijl ik tekende. Om mijn hoofd leeg te krijgen. Toen ik in 2000 afstudeerde als logopedist, heb ik eerst met diverse doelgroepen gewerkt (deeltijdbanen: verpleeghuis, logopedische praktijk, Blinden en slechtzienden onderwijs, ziekenhuis, thuisbegeleiding bij eet-en drinkproblemen)  Ondersteunend tekenen, tekeningetjes bij gesproken taal, zette ik (nog steeds onbewust) vaak in bij al deze mooie mensen, jong en oud.

Denk aan uitleg en opdrachten van slikproblemen, ademhaling, stem, verstaanbaarheid, taal, communicatie, stotteren, NT2, SH, ASS, van laagbegaafd tot hoogbegaafd, in gesprek met ouders (denk ook aan uitleg testresultaten).

Mijn hart werd verliefd op de cluster2 doelgroep. Hier wilde ik blijven. Een schakel zijn in de wereld van kinderen met een TOS en SH: om ze te helpen gehoord en gezien te worden. Dag in, dag uit in deze toch wel snelle, talige wereld.

Ondersteunend tekenen geeft houvast.

Kinderen met een TOS zijn supervisueel ingesteld (rechterhersenhelft). Ondersteunend tekenen helpt de linkerhersenhelft (taalkant) te verbinden met de rechterhersenhelft (o.a beelden, gevoel). Ze werken samen. Ondersteunend tekenen draagt bij aan de taalontwikkeling op diverse gebieden. Bij de auditieve verwerking van taal, onthouden, bij het volgen en begrijpen van taal, bij het kunnen vertellen, produceren van taal, je verhaal te kunnen doen, het geeft inzicht in communicatie, in situaties. Het helpt bij het uitleggen van TOS, psycho educatie, in gesprekken met ouders en andere profs.

De stap naar Ambulant Begeleider

Na 14 jaar cluster2 onderwijs voelde ik aan alles dat het tijd werd om ook buiten de muren van deze school deze doelgroep te begeleiden. De vacature voor Ambulant Begeleider cluster 2 bleek dan ook op mijn lijf geschreven. Begeleiding in het passend onderwijs, schoolteams, leerkrachten, onderwijsassistenten en andere profs, de ouders, en natuurlijk het kind zelf. Het liefst IN de klas.

Tijdens een vergadering van de AB-ers werd er gevraagd naar jouw totem. Wat is jouw handtekening in jouw werk. Waar kunnen anderen jou aan herkennen? Ik wist het direct “ondersteunend tekenen”.  Niet alleen in mijn werk, maar ook als moeder hebben we, na de babygebaren, ondersteunend tekenen gebruikt. En nog. De meiden zijn inmiddels 10 en 12 jaar.

Het werkt bij plannen, bij huiswerk maken (leren), bij begrijpend lezen, bij drukke, volle dagen én bij volle hoofden.

Het zaadje was gepland, het vuur in mijn buik werd tijdens die vergadering zo groot: ik wist mijn missie toen nog niet precies, maar 1 ding wist ik wel: ik ga verder in ondersteunend tekenen bij kinderen.

Mijn eigen bedrijf gestart

1 december 2018 was het zover. Toen startte ik mijn bedrijf Pien van der Most met als missie “elk kind heeft een prof of ouder in zijn netwerk die ondersteunend tekenen leert.” (met als specialiteit TekenenbijTOS)

Mijn diepe overtuiging is dat ondersteunend tekenen ELK kind, zelfs elk mens helpt en visuele ondersteuning steeds belangrijker mag en gaat worden in deze maatschappij.

#dankbaar

Inmiddels mag ik diverse organisaties, klein en groot, door het hele land trainingen en workshops geven. Daarnaast zijn er 2 online programma’s gericht op ondersteunend tekenen bij kinderen met een TOS voor profs én 1 voor ouders. En ben ik bezig met het organiseren van TekenenbijTOS trainingsdagen voor profs in het midden van het land.

Jij en ondersteunend tekenen

  • Ben jij bekend met ondersteunend tekenen?
  • Gebruik jij dit al weleens in jouw begeleiding?
  • Zo ja, wat is jouw ervaring?

Daar ben ik heel benieuwd naar!

En als je nog geen ervaring hebt, of denkt “maar ik kan helemaal niet tekenen”, dan vind je het misschien wel leuk om de gratis 7 daagse videotraining ” In 7 stappen naar ondersteunend tekenen” en/of het gratis werkboekje te downloaden.

Dit kan via www.ondersteunendtekenenbijkinderen.nl (onder kopje gratis)

Deel een reactie onder deze blog over jouw ervaringen met TOS en wellicht tekenen met TOS en ontvang een leuke verrassing! 😊

Lieve groet, Pien van der Most.
www.ondersteunendtekenenbijkinderen.nl
Missie: “Elk kind heeft een ouder of prof in zijn netwerk die ondersteunend tekenen leert”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denk delen en ontvangen, Denk ondersteunen en ondersteuning krijgen, Denk samen sterker…

Denk Wij Logopedisten

5 antwoorden
  1. Marilyn Penders
    Marilyn Penders zegt:

    Wat een leuke en positieve blog. Ik teken zelf dagelijks in de behandeling. Werken met de uitingen van het kind en daaromheen tekenen, biedt veel mogelijkheden tot het oefenen van o.a. taalstructuren. Ik ga zeker je website bekijken.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *