Dank je wel Niña, dat je mij hebt gevraagd om deze blog te schrijven.
Ahhhh meteen super spannend, want ik heb dus nog nooit een blog geschreven. Hoe doe je dat? Ik heb natuurlijk al heel veel verschillende blogs gelezen, maar toch hoe begin je.
Inmiddels ben ik nu 11,5 jaar logopedist en heb ik al heel wat cursussen mogen volgen. Altijd super leuk, je komt andere collega’s tegen en leert veel nieuwe dingen. Praktisch cursussen hebben toch altijd mijn voorkeur. Natuurlijk hoort er ook theorie bij, maar ik ga graag aan de slag.

Welke cursus?

De afgelopen jaren heb ik weinig bijscholing gevolgd, twee keer met zwangerschapsverlof, ineens een heel gezin om te runnen en een praktijk erbij. Prioriteiten verschuiven, maar ook tijd wordt ineens veel kostbaarder.
Mijn jongste dochter is nu drie en langzaamaan begint er weer een soort rust & ritme te komen waardoor ik ook weer ruimte in mijn hoofd heb om een cursus te gaan volgen.
Maarja, welke cursus wordt het dan. Nadat ik twee cliëntjes naar het WKZ had verwezen voor multidisciplinair onderzoek, omdat de behandeling onvoldoende vooruit ging, kwam daar het antwoord.

Nog nooit van gehoord…

Mijn twee cliëntjes kwamen bij een collega logopedist terecht, waar ik goed contact mee heb, dus die we dan ook nog eens extra goed konden bepreken.
Bij beide kwam er iets naar voren in de trant van fase III mandibulaire controle, fase IV labio-faciale controle, fase V linguale controle, fase VI opeenvolgende bewegingen in alle bewegingsvlakken.
WAT???, daar had ik dus nog nooit van gehoord, laat staan naar gekeken. Ik had dus duidelijk iets heel belangrijks gemist in mijn opleiding, want ik kwam niet verder met mijn behandelingen en dat was ook nog eens logisch te verklaren. Ik had gewoon een compleet iets gemist in mijn onderzoek en behandelen. De kijk op motorisch vlak, wat doet het kind met de kaak / lippen / tong en waarom lukken sommige bewegingen niet of waarom worden deze niet geautomatiseerd.
Met de onderzoeksgegevens en de behandeltips van mijn collega ben ik meteen aan de slag gegaan en meteen maakte ik weer sprongen in de behandeling.

De cursus die ik moet gaan volgen

Ok, dit wordt dus de cursus die ik moet gaan volgen. PROMPT! Natuurlijk al wel eens iets over gehoord. PROMPT, voor spraakproblemen, bij iedere klank ga je de cliënt helpen, je zit dan aan de mond, etc.
Toen heb ik mij maar meteen opgegeven voor de PROMPT cursus in Eindhoven. Te weinig aanmeldingen, he bah! Moet ik nog eens twee maanden wachten. Maar gelukkig net voor de zomervakantie kon ik dan de cursus volgen in Eindhoven bij Marianne Raaijmakers en Petra van Es.
Naast Karin Brinkmann zijn dit de drie logopedisten in Nederland die de cursus PROMPT mogen geven vanuit het PROMPT instituut in Canada.

3 dagen cursus


Drie dagen achter elkaar cursus. Pittig, maar oh zo leuk! Twee cursusleidsters, super fijn. Zij wisselde elkaar af en vulde elkaar aan. Fijn als cursist en luisteraar. Veel theorie, maar nog veel meer doen en oefenen met en op elkaar. Tijdens de cursus kwamen er nog meer namen van cliënten naar boven, waarvan ik dacht, ik moet bij hen ook eens op deze manier gaan kijken, mogelijk kom ik dan weer een stapje verder.

Na drie dagen cursus met een hoofd vol weer naar huis. En dan begint het pas echt. Oefenen en echt gaan toepassen. Een paar cliëntjes uitzoeken, bij de eerst volgende behandeling een filmopname maken en daarna volgens het PROMPT onderzoek gaan uitwerken en een behandelplan maken. EN aan de slag.

Na de cursus PROMPT

Na de PROMPT cursus heb je echt een andere manier van kijken op spraakstoornissen en afwijkende mondgewoonten. Ik start nu met een (nog) uitgebreider onderzoek. Op welk niveau zit de cliënt wat betreft de spraakmotorische vaardigheden. Wat kun je (motorisch gezien) dan al wel verwachten en wat nog niet. Je moet blijven oefenen en doen, want anders raken de grepen uit je systeem.
Tijdens de cursus PROMPT-1 introductie techniek hoor je de achtergrond van PROMPT, leer je het PROMPT-onderzoek en de parameter prompts, surface prompts en complex prompts. Hiermee kun je een goede start maken in je behandelingen. Het is erg verleidelijk om je meteen op te geven voor de cursus PROMPT-2 (hier wordt dieper in gegaan op de behandelingen), maar ik heb gemerkt dat het toch ook wel heel fijn is om eerst met al deze geleerde kennis aan de slag te gaan.

Aan de slag met PROMPT


Starten met een gedegen onderzoek en behandelplan, en daarbij alle geleerde grepen eigen gaan maken.
Ik ben een logopedist die graag therapieën combineert, dus ook PROMPT wordt nu geïntegreerd in mijn behandelingen waardoor ik nog breder en beter kan inzetten bij spraakstoornissen / afwijkende mondgewoonten. Ik merk dat ik nu minder snel ‘vast loop’, omdat ik het spraakmotorische stuk nu beter mee kan pakken in mijn kijken naar de cliënt.
En het enige wat je nodig hebt zijn je handen! Oja en de reader, zodat je af en toe even terug kan zoeken hoe bepaalde grepen gaan.
En de cliëntjes met een spraakstoornis, die mogen nu naast luisteren, kijken en proberen ook gaan voelen! En dat vinden ze fijn. Een extra cue om te ervaren hoe het moet, waardoor ik sneller een succeservaring kan creëren.

En mijn volgende cursus …

PROMPT-2 komt op mijn lijstje, maar in oktober ga ik eerst de cursus Hodson&Paden bij Ellen Burger en Anja Scheffer volgen. Zo blijf ik mij nog even verder verdiepen in de spraakontwikkeling.

Nieuwsgierig geworden, klik op deze link om meer over de cursus te lezen:
https://fontys.nl/Professionals-en-werkgevers/Opleidingen-en-cursussen/Logopedie-PROMPT-1-Introductie-techniek.htm

En jij?

  1. 1. Welke invalshoek mis jij nog bij spraakstoornissen?
  2. 2. Waarop loop jij vast bij spraakstoornissen / afwijkende mondgewoonten?
  3. 3. Hoe combineer jij PROMPT met andere therapieën?
Renée Geers
(preverbaal) Logopedist
Logopediepraktijk Nieuwegein-Zuid / Logopediepraktijk De Meern
www.logopedienieuwegein.nl

Denk delen en ontvangen, Denk ondersteunen en ondersteuning krijgen, Denk samen sterker…

Denk Wij Logopedisten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *