Op jonge leeftijd genoot ik als kind om vol overgave en uit volle borst te zingen. Whitney Houston was in mijn tienerjaren mijn grootste idool. Mijn passie voor de stem is dus al op vrij jonge leeftijd begonnen.

Na de opleiding logopedie wist ik binnen 2 jaar dat ik me wilde specialiseren. Ik koos voor de STEM en daar heb ik tot de dag van vandaag geen spijt van. Sterker nog, ik raakte met de jaren meer gedreven om te blijven leren en om kwaliteit te blijven behalen.

 

Het zingen doe ik nog steeds in een zangensemble. Ook houd ik ervan om mijn stem te gebruiken voor het inspreken van commercials en bedrijfsfilms. Mijn passie, kennis en ervaring delen, doe ik graag als docent en in mijn praktijk Voice in Progress. ‘Leren spelen met de stem’ en ‘je stem laten klinken’ zijn slogans die bij mij en mijn werkwijze passen.

The voice is the most beautiful instrument

 

Uiteraard kon ik toen genoeg redenen bedenken om deze stap niet te zetten. Tot ik in 2017 besloot de uitdaging aan te gaan. Mijn losse stemcursussen heb ik samengevoegd tot een cursus genaamd VOICE SKILLS TRAINING. Toen ontdekte ik, dat ik meer uit deze cursus wilde halen en meer wilde bieden.

Voordat ik besloot de cursus specifiek voor logopedisten aan te bieden, ben ik op onderzoek uitgegaan met de vraag: Welke meerwaarde zou ik kunnen en willen bieden aan logopedisten en wat is er nog niet op de markt? De antwoorden van dit onderzoek heb ik meegenomen tijdens het door ontwikkelen van de cursus. Aan VOICE SKILLS TRAINING heb ik meer logopedisch inhoudelijke informatie toegevoegd. Zo is de tweedaagse cursus speciaal voor logopedisten ontstaan.

 

Voice Skills Training voor logopedisten

 

VOICE SKILLS TRAINING voor logopedisten is geen basiscursus, geen cursus die een specifieke methode volgt en ook niet een cursus voor een specifieke stemdoelgroep. Het is wel een cursus geworden met aandacht voor: een logopedische aanpak, beredeneert vanuit de theorie, richtlijnen, beroepspraktijk, holistische benadering en de eclectische benadering.

Vanuit het werkveld word ik wel eens door collega’s benaderd met vragen over structuur in de stembehandeling. Soms is het zoeken naar de meest effectieve aanpak. Het is nooit hetzelfde, elke oefening pakt per cliënt anders uit. Toch zijn het de feiten die bepalen wat te doen én ook welke persoon je voor je hebt. Deze feiten geven inzicht, aanpak en kleur aan de behandeling. Het resultaat? De cliënt doelgericht begeleiden naar nieuw gedrag en transfer. De willekeurige praktijkvragen zijn verwerkt in de cursus.

 

VOICE SKILLS TRAINING geeft antwoord op onder andere deze vragen:

  • Welke anamnese vragen zijn relevant voor de behandeling?
  • Welke onderzoekinstructies en welke onderzoekonderdelen zijn onmisbaar?
  • Wat is mijn analyse voor het opstellen van een behandelplan?
  • Hoe bepaal ik wat ik eerst ga behandelen?
  • Hoe zorg ik voor structuur in mijn behandeling?
  • Hoe begeleid ik de cliënt naar gedragsverandering?

 

Al deze vragen zijn misschien door een ervaren stemspecialist of stemtherapeut eenvoudig te beantwoorden. Voor de leergierige logopedist, met belangstelling voor de stem, zijn naast deze vragen ook nog andere antwoorden essentieel. Denk hierbij aan klinische redenatie, recente inzichten en actuele informatie. De vragen en antwoorden worden benaderd vanuit de theorie aangevuld met mijn visie, ervaring, kennis en kunde. Dit alles bij elkaar maakt de cursus tot een theoretisch en praktisch geheel.

 

VOICE SKILLS TRAINING wordt uitgewerkt volgens 3 stappen:

Look & Listen: om de stem in beeld te brengen

Feel & Focus: om de stem in perceptie te oefenen

Practise & Progress: om de stem in gebruik te trainen

 

Deze 3 stappen zijn niet los van elkaar te zien en bieden een structuur en resultaatgerichte aanpak. Naast het feit dat het de logopedist overzicht geeft, helpt het ook om de cliënt mee te nemen in zijn of haar ontwikkeling van de stem.

Ik denk nog vaak terug aan mijn eerste stemcliënt. Een vrouw van 62 jaar, een gezellige oma, met een functionele dysfonie, hypotoon van aard en voor 80% afoon. Een stralende vrouw, maar ze verpieterde, doordat haar stem haar in de steek liet. Ik vergeet het nooit meer. Ze zei: “een leven zonder mijn stem is geen leven, het lijkt alsof ik niet besta”. Dit raakte me. Ik was gedreven om met behulp van stemtherapie haar háár stem terug te geven.

 

Every voice has something to express!

 

Dit alles speelde zich 20 jaar geleden af. Ik was toen nog zoekende en miste structuur en een visie. De theoretische kennis was toen nog niet geheel praktisch tot leven gekomen. Toch is het me gelukt…Ik zie nog haar stralende lach voor me. Het moment dat haar stem voor het eerst hoorbaar was… ik kreeg tranen in mijn ogen. Die dankbaarheid is prachtig. Op dat moment wist ik, dat ik mijn passie voor de stem gevonden had.

 

Ik beloofde mezelf dat ik me nog meer zou gaan scholen om het beste in mijzelf naar boven te halen. Wat had ik toen baat gehad bij die drie bovengenoemde stappen uit VOICE SKILLS TRAINING. Nu kan ik mijn passie, visie, kennis en ervaring delen met collega’s die misschien op het punt staan, waar ik ongeveer 20 jaar geleden stond.

Communicatie is alles, laat je stem spreken!

 

De cursus is voor beginnende logopedisten in de stemtherapie en voor ervaren logopedisten met affiniteit voor de stem. Zeker als je op zoek bent naar structuur voor een resultaatgerichte aanpak. Twee keer per jaar wordt deze cursus aangeboden. In de maanden april en oktober.

 

Suhail Canchano, logopedist 
stemspecialist | stemacteur | presentatiecoach
VOICE IN PROGRESS voor logopedie & communicatie
www.voiceinprogress.nl
Het Rietveld 55A, 7321 CT, Apeldoorn

 

Denk delen en ontvangen, Denk ondersteunen en ondersteuning krijgen, Denk samen sterker…

Denk Wij Logopedisten

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *