De Taalninja

Als ondernemende logopedist heb ik veel creatieve ideeën, waarbij ik niet altijd weet hoe ik deze van de grond ga krijgen. Zo ook heb ik in 2016 dit idee bekokstoofd en kwam ik toevalligerwijs hierover in gesprek in 2019 met Emile. Als begeleider van de minor Zorgtechnologie heeft hij mij ‘gerekruut’ om dit idee door de minor Zorgtechnologie te laten oppakken. Nou Zo gezegd, zo gedaan is mijn motto!

Ik kreeg een aanmeldformulier (zie hieronder) waarin ik de probleembeschrijving en het doel van mijn opdracht vermeldde met een begeleidend filmpje waarin ik mijzelf voorstelde en vervolgens is het afwachten of de minorstudenten het een leuke opdracht vinden. JIKES!

Ik kreeg 4 enthousiaste studenten toebedeeld! Whoop whoop, zij vonden mijn opdracht leuk! en ja hoor, geen enkele logopediestudent!

Lees verder over de opdracht en het proces en uitkomst van deze minor…

 

Minoropdracht Zorgtechnologie vanuit Advies- & Trainingsbureau Zo gezegd, zo gedaan

Bronvermelding gebruik plaatje: ninjacpareview.com

Inleiding + Probleembeschrijving

Er is weinig tot geen logopediemateriaal voor taalbehandeling voor oudere kinderen, denk aan de leeftijd vanaf ± 8 à 9 jaar. Het bestaande materiaal sluit weinig aan bij de huidige belevingswereld en moderne mogelijkheden.

De gevolgen hiervan zijn dat de logopedisten genoodzaakt zijn om ‘kinderachtig’ (knutsel)materiaal te gebruiken bij oudere kinderen. Dit heeft mogelijk een negatieve invloed op de motivatie van de cliënt. Zonder goede motivatie zal de client minder oefenen en minder oppakken van het geleerde, waardoor de achterstand niet ingehaald wordt en mogelijkerwijs groter wordt. Zo zullen deze oudere kinderen hun potentieel niet bereiken. Zij zijn de toekomst van ons land en daardoor van belang om hier goede oplossingen voor te vinden.

 

Doel

Start van een taalprogramma voor oudere kinderen in een serious gaming omgeving, waarbij de cliënt een taalninja-avatar (m/j) heeft en middels gemaakte opdrachten ‘punten’ kan verdienen waardoor er bijvoorbeeld ninjakleding en uitrusting gekocht kan worden. Op deze wijze kan de client zich vereenzelvigen met zijn/haar avatar en zo kan de client de motivatie voor het leren en oefenen van taal als een leuke uitdaging en tijdverdrijf gaan zien.

Concreet gezegd:

Na afloop van de minor is er een prototype/ demo-omgeving waar dit nieuwe taalprogramma met avatar kan draaien,

  • waarbij de kinderen/doelgroep(zowel de jongens als de meiden)  inspraak hebben gehad in hoe het eruit moet zien (aansluiten bij belevingswereld)
  • waarbij de kinderen inspraak hebben gehad op de onderwerpen waarvan 1 is uitgewerkt,
  • gericht op 1 gekozen taaldomein met uitgewerkte interactieve taalopdrachten.

 

Proces vanuit de minorstudenten

Stephan Faerber, student gezondheidstechnologie
Joelle Ras, student gezondheidstechnologie
Marleen Bogerd, student gezondheidstechnologie
Gerben de Langen, student ergotherapie

 

Voor de minor zorgtechnologie van de Hogeschool Rotterdam zijn wij, 4 studenten van de opleidingen ergotherapie en gezondheidszorg technologie, aan de slag gegaan met een zorgtechnisch vraagstuk. Niña van Wermeskerken van Zo gezegd, zo gedaan vroeg aan ons of wij een game wilden ontwikkelen waarin kinderen met een taalachterstand huiswerkoefeningen konden maken. Wij zijn hiermee aan de slag gegaan.

Twee studenten zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de game zelf in een programma genaamd ‘Unity’, en twee studenten zijn aan de slag gegaan met het maken van de opbouw van het spel en het maken van de oefeningen. Voor het ontwikkelen van het spel is er een enquête gedaan naar interesses van kinderen tussen de 8 en 13 (de doelgroep). Hier kwam uit dat de interesse ligt bij superhelden en het milieu. In het spel zijn de kinderen dus superhelden die het milieu proberen te verbeteren. Ook is het spel getest door de doelgroep en hierna op hun feedback aangepast.

Tijdens dit hele proces werden wij begeleid en bijgestuurd door Niña. Na 20 weken hebben wij een prototype ontwikkeld van dit spel. Uiteindelijk zal er nog het nodige verbeterd moeten worden om het spel in de praktijk te kunnen gebruiken.

Wij hebben met plezier de afgelopen 20 weken gewerkt aan deze game, en hebben veel geleerd over verschillende onderwerpen zoals logopedie, programmeren en het ontwikkelen van een spel.

Het project is afgerond met het cijfer 8!

Klik hier voor het productfilmpje

Proces vanuit de begeleiders

Emile Verhage, logopediedocent/ begeleider minor Zorgtechnologie
  1. 1. Wat zijn jouw ervaringen met het begeleiden van dit project tijdens de minor zorgtechnologie?

Als begeleidend docent was ik natuurlijk eerst teleurgesteld dat er geen logopediestudent meedeed aan dit project. Binnen deze minor slechts twee van de 80 studenten logopedie. Die teleurstelling werd snel vervangen door een vertrouwen in de studenten die zich hadden gekoppeld aan deze opdracht. Binnen de minor gaat het om probleemoplossend denken en experimenteren. Dat hebben deze studenten gedaan. Ze zijn volledig buiten hun comfort zone gegaan, maar hebben heel goed ingespeeld op de competenties die je als HBO student moet ontwikkelen. Ze hebben zich verdiept in verschillende materie, die te maken heeft met zowel de ontwikkeling van kinderen, als de technische aspecten van het ontwikkelen van een game.

Met veel plezier en respect heb ik de groei van deze studenten en het ontstaan van de game mogen aanschouwen.

 

  1. 2. Wat is jouw mening over het resultaat en de bruikbaarheid in de logopediepraktijk?

Het resultaat van deze 20 weken is een prototype dat de potentie van het idee onderstreept. Proof of concept zou ik het willen noemen. Serious gaming binnen de logopedie is een reële manier om de effectiviteit van logopedie te vergroten. Verdere ontwikkeling is gewenst, want zowel de iteraties die hebben plaatsgevonden bij de doelgroep als de vooraf geformuleerde doelen roepen op tot verdere exploratie van de mogelijkheden. Meer logopedisten zouden moeten worden aangezet tot meedenken over de ontwikkeling die al gaande is en over de wensen die zij daaromtrent hebben.

 

  1. 3. Oproep aan logopediestudenten en logopediepraktijken om deel te nemen aan de minor en waarom?

De mogelijkheid voor studenten om zich te verbreden en het los breken van de blokkerende mindset: “ik ben helemaal niet technisch”, wordt geboden in de Minor Zorgtechnologie van de Hogeschool Rotterdam. Dus logopediestudenten: “MELD JE AAN!”

Voor logopedisten is het de kans om mee te gaan in de technische ontwikkelingen die gaande zijn en een plek aan tafel te hebben om mee te kunnen praten over de richting die ontwikkelingen met betrekking tot de logopedie op zouden moeten gaan. Dus logopedisten: “Formuleer een vraag waar je een low/high tech oplossing voor zou willen zien.” (Neem contact op met Anne van Woezik a.f.g.van.woezik@hr.nl )

Joachim van der Weegen, begeleider minor Zorgtechnologie
  1. 1. Wat is jouw mening ( en die van jouw zoon) over het resultaat en de bruikbaarheid in de logopediepraktijk?

Mijn zoon vond het geweldig om de game te spelen. Hij wilde wel wat moeilijkere vragen (liep expres tegen elk monster aan), dus ik denk dat er nog wat gedaan kan worden aan het instellen van moeilijkheid (of automatisch aanpassing aan je niveau zoals bij sQula). Ook denk ik dat de beloning nog beter gemaakt kan worden, met geluidseffecten en kleuren ed (denk aan de beloningsprincipes van een fruitautomaat).

Maar over het algemeen sta ik versteld van de progressie die de aspirant collega’s hebben gemaakt. Geen van hen heeft ervaring met programmeren en ze zijn er in geslaagd om een werkende game te krijgen in Unity en dat in een paar maanden. Dat is echt een grote prestatie.

Ik denk dat de bruikbaarheid voor logopedie praktijken hoog kan zijn. Mijn zoontje heeft zelf ook logopedie gehad en de opdrachten wilde hij zelf thuis niet maken. Hij had geen intrinsieke motivatie. Dit zorgde ook voor langzamere vooruitgang. Ik denk dat een game ervoor kan zorgen dat kinderen intrinsiek gemotiveerd raken en ook daadwerkelijk zelf (thuis) met de game aan de slag willen. Ook kan je de game nog uitbreiden met een spraakoptie, zodat je daadwerkelijk woorden goed moet uitspreken o.i.d. of klanken. De opties zijn legio.

  1. 2. Oproep aan logopediestudenten en logopediepraktijken om deel te nemen aan de minor en waarom?

Graag roep ik logopediestudenten op om deel te nemen aan de minor. Veel problemen en oplossingen voor huidige en toekomstige problemen vereisen communicatie. Overal waar communicatie wordt gevraagd hebben we logopedie (studenten) nodig. Jullie zorgen ervoor dat er duidelijker, beter en directer gecommuniceerd wordt.  Je leert in deze minor je meerwaarde als professional en kritisch kijken en denken.

 

Auteurs:

Stephan Faerber, student gezondheidstechnologie
Joelle Ras, student gezondheidstechnologie
Marleen Bogerd, student gezondheidstechnologie
Gerben de Langen, student ergotherapie
Emile Verhage, logopediedocent/ begeleider minor Zorgtechnologie
Joachim van der Weegen, begeleider minor Zorgtechnologie
Niña van Wermeskerken, opdrachtgever minor Zorgtechnologie

in samenwerking met   

Denk delen en ontvangen, Denk ondersteunen en ondersteuning krijgen, Denk samen sterker…

Denk Wij Logopedisten

2 antwoorden
    • Niña van Wermeskerken
      Niña van Wermeskerken zegt:

      Dank je wel! Was ook erg leuk project. Het kan ook vanalles zijn. Is er iets wat je wilt automatiseren wat er nog niet is, kan je deze vraag bij zorgtechnologie neerleggen of het past in de minor.
      Ik laat het je weten. Nu even de vraag of een andere opleiding het oppakt, of volgend schooljaar weer de minor.

      Groetjes, Niña (zonder j ;))

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *